fbpx

Begrijp me niet verkeerd, ik hou van koffie. De heerlijke, volle geur en smaak van koffie en de kunst waarmee goede koffie gemaakt en gepresenteerd wordt, vind ik fantastisch. En sinds ik de Bulletproof koffie ontdekt had, was ik nog meer fan. Iedere ochtend pakte ik de voordelen van gezonde vetten, de langzamere opname van de cafeïne waarmee je de bekende koffiedip voorkomt, heerlijk!

Maar als ik het dan zo lekker vind, waarom zou ik er dan mee stoppen? Zoals je misschien weet, heeft koffie ook een aantal bijwerkingen in je lichaam. De meest bekende werkende stof in koffie is toch wel cafeïne. Wat is dat dan eigenlijk? Cafeïne is onderdeel van het beschermingsmechanisme van verschillende planten, waaronder de koffiestruik. Met cafeïne beschermt de plant zich tegen insecten en plagen van buitenaf. Een gifstof dus.

En net zoals insecten het zien als een gifstof, ziet het menselijk lichaam cafeïne ook als een gifstof. Je lichaam wilt er zo snel mogelijk van af. Daar gaat je lever dan ook direct mee aan de slag. Daarnaast komt er ook wat meer druk te staan op je nieren, waardoor je in het eerste uur na het drinken van je eerste bakkie meer moet plassen. Koffie droogt je lichaam dus niet zozeer uit, het zorgt er wel voor dat je meer moet plassen.

Daarnaast gebeurt er ook nog vanalles in je hersenen. Hier worden twee stresshormonen geactiveerd, adrenaline en cortisol. Adrenaline zorgt daarnaast ook voor de afgifte van dopamine, een neurotransmitter die je brein een supercharge geeft en het beloningssysteem in je brein activeert. Hierdoor voel je je tevreden en gelukkig na het drinken van een bakkie ‘troost’. Teveel koffie echter kan zorgen voor onder andere rusteloosheid, angst en slaapproblemen. Matigen is dus belangrijk.

De merkbare effecten van koffie en cafeïne op je lichaam verschillen trouwens per persoon. Dit hangt af van verschillende factoren, maar dat het effect heeft op je lichaam is een feit.

Als laatste motivatie om dit experiment uit te voeren, was het idee dat koffie drinken voor mij ook een gewoonte was geworden. Na het ontbijt, na de lunch, rond 4 uur en na het eten. De ene keer wel, de andere keer niet maar de drang was er iedere keer. Iedere keer als iemand me vroeg of ik een kopje koffie wilde, zei ik ja en dronk netjes mijn kopje leeg. Of ik het nou écht wilde of niet. Ook de vieze koffie..

Toen ik dat allemaal zo las, vond ik het dit experiment wel waard. Ik had al eerder een periode geen koffie gedronken, dus dacht; Dit kan ik!

Omdat vandaag de eerste dag van het experiment is, heb ik gister nog genoten van zo’n drie sterke bakken espresso. Misschien niet de beste start. De smaak zat nog vers in mijn geheugen en ik snakte best wel naar een bakkie. Daarnaast voelde ik me lichamelijk vermoeid en had een doffe hoofdpijn. Gaat dit de hele maand zo?

De eerste vijf dagen heb ik nog redelijke hoofdpijn gehouden en daarna ging deze geleidelijk weg. Gelukkig. Ook de lichamelijke vermoeidheid zakte weg en maakte plaats voor een helderheid en fris gevoel dat ik ook met koffie nog niet kende. Zo merkte ik in de eerste 10 dagen dat de lichamelijke behoefte vrij snel uit mijn systeem was.

“Wil je een bakkie?” vraagt mijn coach. Een test. De zoveelste. En iedere keer wil ik automatisch “Ja, lekker!” zeggen. De gewoonte zit er diep in en iedere keer is het een oefening om af te wijzen.

“Nee, dankje” zeg ik. “Ik voer een experiment uit waarbij ik deze maand geen koffie drink om te kijken hoe dit effect heeft op mijn energie en humeur.”

“Wow, echt?! Respect hoor. Als ik mijn bakkie niet krijg in de ochtend ben ik niet te genieten.” zegt hij en neemt een slok van zijn zwarte brouwsel. Ik merk dat ik toch wel verlang naar de koffie. Of verlang ik naar de gewoonte om een warm kopje koffie in m’n handen te houden?

“Mag decaf eigenlijk wel?” vraag ik me af terwijl Kim er eentje voor zichzelf maakt. Ik besluit van niet. Ondanks dat de lichamelijk effecten uit zullen blijven, draagt een kopje decafé wel bij aan de gewoonte van koffie drinken. En die gewoonte wil ik juist ook afleren!

Na zo’n drie weken merk ik dat de trek in koffie helemaal weg is. Ik zeg automatisch nee als iemand vraagt of ik zin heb in koffie en ook als Kim koffie zet, maak ik automatisch thee voor mezelf of drink ik water. 

Op 1 december, een maand nadat het experiment begon zit ik bij Blushing. De populaire koffiezaak van Gordon in Amsterdam Zuid bekend om zijn lekkere koffie.

Voor me staat een espresso macchiato met een extra shot espresso. De stoom komt er af en de geur van koffie bereikt mijn neus. Deze is voor mij. Ik zet het kopje aan mijn lippen en mijn ogen vallen dicht. De eerste keer sinds een maand proef ik de bittere smaak van koffie en smaakt echt heel lekker. Na ongeveer een uur zit ik te stuiteren in mijn stoel. De cafeïne doet zijn werk en ik voel hoe veel invloed dit heeft op mijn energie en mijn humeur. Ik ben alert en zit op het puntje van mijn stoel in gesprek met mijn vrienden. 

Twee uur na mijn heerlijke kopje koffie zit ik onderuit in m’n stoel. Moe, m’n gedachten zijn overal en ik kan m’n been niet stilhouden.

“Wow, heeft koffie dit effect op mij?!” Nouja, blijkbaar dus. Tegelijkertijd vind ik koffie echt heel lekker en wil ik dus ook niet helemaal stoppen met het drinken ervan. Daarom heb ik voor mezelf wat regels opgesteld als ‘t gaat om koffie drinken:

  • Maximaal 1 koffie per dag en niet meer dan 4 kopjes koffie per week
  • Uiterlijk 14.00 uur het laatste kopje koffie
  • Geen decafé
  • Vieze koffie laten staan

Waarom deze regels? Cafeïne kan redelijk lang in je systeem blijven zitten. Drink je om 14.00 uur nog twee kopjes koffie, kan de helft van de cafeïne nog 12 uur in je systeem rond sluimeren. Dat is dus om 02.00 uur ‘s nachts en dat is over het algemeen niet het tijdstip dat ik wakker wil zijn door de cafeïne. Cafeïne geeft je trouwens geen energie, het zorgt ervoor dat je niet moe wordt. Klein verschil met mogelijk grote gevolgen voor je nachtrust. 

Houd ik me altijd aan deze regels? Heel vaak wel. En op de uitzonderlijke dagen dat ik toch een extra kopje drink of iets later dan afgesproken, denk ik aan de voordelen van koffie. Zo bevat koffie verschillende micronutrienten waaronder vitamine B2 en B3, magnesium, potassium en antioxidanten en zou het het risico op liverkanker, type 2 diabetes en hartfalen kunnen verkleinen.

Benieuwd naar de effecten van koffie op jouw energie en humeur? Probeer het eens een maandje zonder en ontdek het voor jezelf!